SERGİ

Sınırlara Tanıklık Etmek – Andan Mekâna

SERGİ
Sınırlara Tanıklık Etmek – Andan Mekâna

Özüm Ezgi Satılmış

Özüm Ezgi, doğal çevre ile yapılı çevre arasındaki ilişkinin, çağdaş kentsel mekanlarda yaşayan insan üzerindeki etkileriyle ilgilenen bir mimardır. İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden mezun olmuş, eğitim sürecine farklı bakış açılarını dahil edebilmek adına Kaunas University of Technology ve Delft University of Technology ile de çalışmalar yürütmüştür. Çeşitli kategorilerde katıldığı ulusal/uluslararası mimari yarışmalarda ödüller almıştır. 

2018 yılında, "birliktelik için bir alan açmak" amacıyla yaratılan, mimarlık ve tasarım öğrencileri için proje paylaşım platformu olan Herewearch’ın ortak kurucularından birisidir. Herewearch, bir proje paylaşım platformu olmasının ötesinde, şu an geldiği noktada, uluslararası atölye çalışmaları düzenleyen, sergiler oluşturan, yayınlar üreten ve farklı konularda söyleşiler gerçekleştiren hibrit bir sanat platformu olarak yoluna devam ediyor. 

Çevremizin nasıl paylaştırıldığını, kullanıldığını ve algılandığını göstermek amacıyla gerçekleştirdiği "insan-yapay çevre-doğal çevre-etkileşim" odaklı araştırmaları ve çalışmaları ile İstanbul’da (2020, 2016), Londra’da (2019) ve Kaunas’ta (2018) farklı sergilerde yer almıştır. İnsan ve mekân etkileşiminin yüksek düzeyde hissedildiği enstalasyon sanatını, toplumsal eylemlerle birlikte merak duygusunu kışkırtacak durumlar yaratmak için kullanarak farklı ülkelerde kamusal yerleştirmeler gerçekleştirmekte; mimar, tasarımcı ve sanatçı olarak çalışmalarına devam etmektedir.

Sınırlara Tanıklık Etmek – Andan Mekâna

Bir kişi…Başkalaşan dünyamızın içerisinde, kendi varlığımızın keskin sınırını çizmek için olağanüstü bir çaba sarf ediyoruz. Özelleşmiş alanımızın öncülleriyle farklı beceriler elde etmeye çalışıyor, edindiğimiz becerileri ise yine o sınırı korumak için kullanıyoruz. Bu döngüde sıkışıp kalmak, nasıl hissettiriyor? 

Bir karşılaşma… Gündelik akış içerisinde, alışılmadık veya kanıksanmış uyaranlarla karşılaştığımızda verdiğimiz tepkiler, deneyimlediğimiz çevreyi belirler. Varlığını bile hissetmediğimiz uyaranlar ise etrafımızdan dolanıp giderken aslında deneyimlemeyi tercih ettiğimiz o çevrenin çeperlerini belirginleştiriyor; biz fark etmesek bile çevremizle kurduğumuz diyalog çoktan başlıyor. Laszlo’ya göre; “Her düşünce veya duygu, kendine özgü yaratıcı enerji biçimini ve benzer bir frekans bandına sahip düşünceleri, onları yayan kişinin etrafında homojen bir yaratıcı alan oluşturmak için bir araya getirir. Belirli bir yaratıcı alanın biriken enerjisi kritik bir noktada biriktiğinde ve bazı dış koşullar tarafından tetiklendiğinde, kendini bir şekilde görünür düzlemde gösterir. Bu tezahür, kişinin hayatında ortaya çıkan bir tür olay veya durum şeklinde ortaya çıkabilir. Başka bir kişiyle karşılaşma şeklinde şekillenebilir.” ''Sınırlara Tanıklık Etmek-Andan Mekâna'', günlük yaşamdaki karşılaşma tipolojilerini irdeler ve karşılaşma anında özneler tarafından yaratılan interaktif alanın, nasıl oluşabileceğini ve dönüşebileceğini araştırır.

Bir andan; bir mekâna… Bir diyaloğun başlaması için gerekli olan dürtü, karşılaşma anında oluşur. Bu andan sonra, sınırlar bulanıklaşmaya başlar; taraflar diyalektik bir etkileşim içine girerler. O noktadan sonra, isteseniz de o çevreden çıkamazsınız. Artık süregelen ilişkiler ağının içindesinizdir. ''Sınırlara Tanıklık Etmek-Andan Mekâna'', oluşan bu etkileşimle, sınırların nasıl değişebileceğini farklı hikayelerle ortaya koymayı amaçlıyor.

Sergi, bu hikayeleri anlatırken, küratöryel bir strateji olarak, ''birey'', ''iç dünya'', ''toplum'', ''doğa'' ve ''dijital dünya'' gibi başlıklara ait infografiklerle, ziyaretçiye eşlik eder ve ziyaretçinin zihninde bir rota oluşturur. Bu rota, döngüsünde sıkışıp kalmış bir insanın, attığı bir adım ile başlayan karşılaşmalarının, devinimli bir yolculuğudur. Buna dair, Csikszentmihalyi de ''Çoğumuz, genetik programlama ve sosyal koşullanma tarafından oyulmuş tekerlek izlerine o kadar katı bir şekilde sabitleniriz ki, başka herhangi bir hareket tarzı seçme seçeneklerini görmezden geliriz.'' der; sergideki sibernetik dünya, bizi farklı uyaranlara maruz bırakıyor ve kendimizi daha büyük bir bağlantının parçası olarak görmemizin yollarını arıyor. 

Bir adım… Atılan adımın somut bir sonuç doğurması beklenir. Adımın, keşfetme ve anlamlandırma ile olan ilişkisi çoğunlukla gözden kaçırılır. Olay, durum, cisim, kişi -her ne olursa olsun- iletişim, bir adımla başlar. Birey, kendini belki de bilinçsizce kapattığı ''o'' alandan dışarı ilk adımını attığında, duygu ve düşünce yığınıyla karşılaşır: Ne düşünmelidir? Bunu daha önce görmüş müdür? Eğer gördüyse, neden hatırlamıyordur? Ona karşı tepkisi nasıl olmalıdır?

(1): Laszlo, Ervin; "The Akashic Experience: Science and the Cosmic Memory Field"

(2): Csikszentmihalyi, Mihaly; "Flow: The Psychology of Optimal Experience"   

Sanatçılar & Eserler

Bassem Saad

Meydanda seninle geçirilecek daha çok çalışma saati var

154 x 95 x 4 cm

Alüminyum dibond üzerine dijital baskı, sırt desteği, alüminyum

Foundation We Are

Orada mısın?, Beni duyabiliyor musun?, Beni görebiliyor musun?

İllüstratif görsel (*3)

123 x 123 cm

Foundation We Are

Orada mısın?, Beni duyabiliyor musun?, Beni görebiliyor musun?

40 x 80 x 50 cm

Tablet + Dokuma Kumaş

Yelda Köm

Peki ya bugün? Kaçınılmaz Tesadüf

Değişken boyutlar

Dijital ekranlar, harfli led ışıklı panolar

Menna Agha, Mário Barros, Diogo Henriques

Avrupa Anklavlarında Afro-Gelecek- Bakım Emeği ve Onun Mekân Yapım Gücünün Hikayeleri

Açık Çağrı, 2020

Tek kanallı HD video, 4’

Nilden Aksoy

Yaprakların Yüzleri

Farklı boyutlarda 6 adet yaprak

Canlı bir yaprağa fotoğraf emülsiyonu

Angela Crisostomo , Gabriel Vergara

Sınırdan Kartpostallar

Kartpostal Lokasyon Haritası (99,36 x 59,73)

20 Kartpostal (15,24 x 10,16)

Fotoblok üzerine monte edilmiş C-Print

Lara Lakay

Çok Pratik Sanat Terimleri Sözlüğü [şimdi herkes sanatçı olduğuna göre herkes için]

Çift kanallı video, 2’23’’

Eda Sütunç

ğ

performans, 2021

Tek kanallı HD Video

Kryštof Novotný

Aslan ve piranalarla otoportre

75x120 cm

Tuval üzerine yağlıboya

Carolina Ceycado

Barajla Çevrilmiş Peyzaj

2013

110x85x40 cm

Alüminyum ve mat pleksiglas içine alınmış diptik fotoğraflar, beton üzerine monte edilmiş

Carolina Caycedo

Tehdit Olmaktan Vazgeçmek ve Söz Olmak

2017

2 kanallı HD video, renkli and sesli, 8’3’’

Sinematografi ve Düzenleme: Carolina Caycedo

Ses: Daniel Correa

Emma Hirsk

Saldırı Koruma Birimi I (Fetal)

Foto-Heykel Performansı, 2020
84,6 x 57,5cm
Materyal: Performans: Bakır tel, galvanizli kalay ağ, alüminyum, ten çorap
Fotoğraf: Fotoblok üzerine monte edilmiş C-Print

Emma Hirsk

Saldırı Koruma Birimi III (Meme)

Kvarndammen Enstalasyonu, 2020
84,6 x 57,5cm
Materyal: Performans: Bakır tel, galvanizli kalay ağ, alüminyum, tatlı su
Fotoğraf: Fotoblok üzerine monte edilmiş C-Print

Emma Hirsk

Saldırı Koruma Birimi II (Genital)

Kvarndammen Enstalasyonu, 2020
Heykel-Performans ve Film, 2020
Tek kanallı HD Video, 1’9’’, döngüde
Performans: bakır tel, galvanizli kalay ağ, alüminyum, ten çorap

Sue Montoya

Bugün, Burada

2021

12 adet fotoğraf 45,72x60,96 cm

Alçıpan üzerine dijital mürekkep püskürtme

İrem Uygur

Ayrılmadan önce; iç dünyan ile iletişime geç

Enstalasyon, 2021

10x10 cm (9 adet illüstrasyon)

C-Print, asetat üzerine dijital baskı, duvar üstüne çizim

Bizi Takip Edin
TR EN
Etkinlikleri etiketlere göre filtreleyin
20 HAZ PZT
-
21 HAZ SAL
1

16:30

Konser Argın - Tankal - Yılmaz Trio

Sakıp Sabancı Müzesi

22 HAZ ÇAR
-
23 HAZ PER
-
24 HAZ CUM
-
25 HAZ CMT
-
26 HAZ PAZ
-
27 HAZ PZT
-
28 HAZ SAL
1

16:30

Konser Esra Kayıkçı Trio

Sakıp Sabancı Müzesi

29 HAZ ÇAR
-
30 HAZ PER
-
01 TEM CUM
-
02 TEM CMT
-
03 TEM PAZ
-
04 TEM PZT
-
05 TEM SAL
-
06 TEM ÇAR
-
07 TEM PER
-
08 TEM CUM
-
09 TEM CMT
-
10 TEM PAZ
-

Etkinliği takviminize ekleyin

E-Bülten'e üye olun