22.09.2021
Yazı: İlayda Güler
10 maddelik Cenk Erdoğan sözlüğü
Gitarist/besteci/aranjör Cenk Erdoğan, 31. Akbank Caz Festivali kapsamında, 25 Kasım'da kendi adını taşıyan triosuyla Zorlu PSM, Turkcell Platinum Sahnesi'nde çalacak. Müzisyene kontrbasta Baran Say ve davulda Ekin Cengizkan eşlik edecek. Türk makam müziği eserleri ve Erdoğan’ın bestelerinin caz düzenlemelerini dinleyeceğimiz konserde, neyiyle Muhammed Ceylan ve kemençesiyle Emre Erdal ise üçlünün konukları. Bu özel gece vesilesiyle Cenk Erdoğan’ın müzikal serüvenine dair kimi detayları 10 maddelik bir sözlükte topladık.
Arıyorum Hâlâ
Müzisyenin en taze solo albümü. Biri dışında, parçaların tamamı pandemi sürecinde bestelendi. Yoğun geçen bir turnenin ardından aniden girilen karantinanın şaşkınlığı, insan-doğa ilişkisi üzerine yorumlamalar ve Cenk Erdoğan’ın çok önemsediği kapak görselindeki yap boz parçası gibi, yerimizi bulmak üzerine girdiğimiz çeşitli arayışların seslendiği bir koleksiyon.
Ceylan Ertem
Cenk Erdoğan’ın sahnede eşlik ettiği, şarkılarını düzenlediği, müzik dışında da uzun yıllardır birlikte büyüttüğü dostluğun diğer yarısı. Sezen Aksu-Onno Tunç gibi, kaydedilmiş onca albüm ve canlı çalınmış yüzlerce konserle onlar da zamanımızın imza ikililerinden biri oldular. Erdoğan’ın 40’a yakın albümün prodüksiyonunu yapan stüdyosundan gelip geçen büyük kalabalığın diğer üyelerinden bazıları da şöyle: Nükhet Duru, Jehan Barbur, Şenay Lambaoğlu, Jülide Özçelik, Selen Gülün, Nicholas Meier, Bilal Karaman.
Çalışma stili
Parça yazarak çalıştığını söyleyen müzisyen, teknik ve armoni arasında paslaşarak pratik yapmaya ve üretmeye devam ediyor. Albümlerini sahnede çalınabilir biçimlerde düzenliyor, yazılmış müzik üzerinden gitse de yer yer boşluklar bırakmaktan kaçınmıyor. Dinlemeyi, merak duymayı ve tahammül etmeyi önemli buluyor.
Fermata
2018 çıkışlı solo kaydın adını aldığı müzik terimini Cenk Erdoğan şöyle açıklıyor: “Geldiği notanın üzerinde dinlenmek, nefes almak ve daha sonra hep birlikte başlamak.” Bu kavram müzisyen için birlik olmak anlamına geliyor. Albümün kapağındaki çocuğun kendisi olduğunu ve savurduğu şeyin altında insanları bir araya topladığını hayal ediyor Erdoğan.
Grammy
Müzisyenin eşlikçi olarak katıldığı, Jim “Kimi” West’in More Gitar Stories isimli kaydı 2020’de, En İyi New Age Albümü dalında Grammy’ye uzandı. Erdoğan mutluluğunu, heykelciği gelecek sefere kendi müziğiyle almaya dair bir söz vererek paylaştı.
International Guitar Night
Cenk Erdoğan, her sene farklı coğrafyalardan seçilmiş 4 gitaristi Avrupa, ABD ve Hindistan’ı kapsayan kıtalararası bir turne aracılığıyla buluşturan organizasyonun 19. ve 20. edisyonunda yer alarak dünyanın bambaşka uçlarında 90’a yakın konser verdi.
Lahza
İsveç’te yerleşik davulcu Mehmet İkiz ile henüz tanışmışken sahnede çaldıkları bir doğaçlama seansını yeniden dinlediklerinde keşfettikleri müzikal bağlantının etkileyiciliğinden ilhamla yoluna devam eden proje. Göz açıp kapayıncaya kadar geçen zaman anlamına gelen Lahza’nın kuzey cazının acelesiz tavrıyla bu toprakların yakıcı tınılarını birleştirerek kulakların pasını silen iki albümü dışında, Akbank Caz Festivali’nin 30. yaşını kutlayan Dün, Bugün, Yarın derlemesinde de “Orsa” isimli özgün bir bestesi yer alıyor.
Perdesiz gitar
Müzisyenin, kariyerini üzerine kurduğu enstrümanı. Çocukken mahalledeki bir arkadaşından duyduğu sesten etkilenip babasının kırık dökük gitarını kurcalamaya başladığı klasik gitar macerası üniversite yıllarında perdesiz gitar keşiflerine kapılmasıyla devam etmiş.
Türler arası
Kalamış Koleji yıllarında, klasik gitar parçaları çalışırken okul orkestrasında Iron Maiden, Pearl Jam gibi grupları çalıp, eve dönerken de hâlâ en büyük ilham kaynaklarından biri olan flamenko gitaristi Paco de Lucía dinlediğinden bahsediyor Cenk Erdoğan. Bilgi Üniversitesi’nde caz okuduğu sıralarda ise perdesiz gitarı eline alıp Türk tınılarına merak saldığını söylüyor ve müziğin içinde serbestçe salındığı yılları sayesinde kendine ait bir dil oluşturduğuna inanıyor.
Virtüözite
Müzisyen, en başta Paco de Lucía olmak üzere, Erkan Oğur, Keith Jarrett gibi sevdiği virtüözlerin becerisinin, insanları peşlerinden sürükleyebilmek olduğunu düşünüyor. Bu anlamda bir virtüöz olarak onun gibi tınlamaya çalışan insanlara ilham vererek ortak bir tavır üzerinden müziğe hizmet etme hâlini kıymetli buluyor.