Blog

Kokoroko: Yaşayan bir miras

Blog
Kokoroko: Yaşayan bir miras

02.08.2019

Yazı: Leyla Aksu
Kolaj: Sadi Güran

Afrobeat ile caz arasındaki bağlayıcı dokuyu takip eden Londra bazlı sekiz kişilik ekip Kokoroko, müzikal mirasının köklerini günümüze taşıyor. Londra’nın yıldızı parlayan yeraltı caz sahnesinde kendine önemli bir yel belleyen grup, cezbedici poliritmik groove’larına tadımlık olarak gelen, serilen ve sarmalayan balad “Abusey Junction” ile 2018 yılında büyük bir uluslararası başarı yakaladı. 29. Akbank Caz Festivali kapsamında 26 Ekim’de Babylon sahnesini hareketlendirmek üzere İstanbul’a gelmeden önce Kokoroko’nun ilham kaynaklarına, Afrobeat’e olan yaklaşımına ve kendi ismini taşıyan taze EP’sine göz atıyoruz.

  • Trompetçi ve görsel sanatçı Sheila Maurice-Grey’in başını çektiği Kokoroko’nun (Orobo’da “kuvvetli” anlamına geliyor) temelleri, perküsyoncu Onome Edgeworth ile beraber çıkığı bir Kenya gezisi sırasında atıldı. Afrobeat’in İngiltere’de geldiği noktaya ilişkin olarak “Dinleyerek büyüdüğüm müziğe kötü davranılıyordu” diyor Edgeworth. Maurice-Grey ise türü yepyeni bir nesille buluşturmak üzere harekete geçme motivasyonlarını şöyle açıklıyor: “Diyasporayı temsil eden yeterince Afrobeat grubu yoktu, ben de ‘e biz bir tane başlatalım’ dedim.”
  • Afrobeat’e karşı besledikleri ortak sevgiyi caz yaklaşımıyla kaynaştıran Kokoroko, her biri başlı başına heyecan verici sanatçılar olan, birbirinden özgün sekiz müzisyenden oluşuyor. Üflemelilerde Maurice-Grey’in yanı sıra saksafonda Cassie Kinoshi ve trombonda Richie SieveWright yer alırken, gitarda Oscar Jerome, klavyede Yohan Kebede, basta Mutale Chashi, davulda Ayo Salawu ve perküsyonda Onome Edgeworth Kokoroko’yu oluşturuyor.
  • Grubun müziği Fela Kuti, Ebo Taylor ve Tony Allen’ın melodileri ile Batı Afrika’nın zengin müzik geleneklerinin Londra’nın kültürel çeşitliliğinde demlenmesiyle şekilleniyor. İlham kaynaklarını şu sözlerle açıklıyorlar: “Biz sevdiğimiz, beraber büyüdüğümüz ve anne babalarımızın raks ettiği müziği çalıyoruz... Bizi eğiten ustaları şereflendirmek üzere performans sergiliyoruz.”
  • Yolculuğuna cover yaparak başlayan grup, zaman içerisinde kendi şarkılarını yazmaya koyuldu ve her enstrümanın nefes almasına alan tanıyan organik bir enerji yakalamayı başardı. Kokoroko, 2018’de Brownswood Recordings’in yayınladığı, şehrin yeni nesil cazcılarından bir seçki sunan derleme albüm We Out Here’de boy gösterdi. Topluluk Shabaka Hutchings’in bir araya getirdiği albümün kapanışını, gitarist Oscar Jerome’un Gambia yolculuğu sırasında yazdığı, salınan üflemeliler ve içli gitarın dinleyiciyi sardığı yedi dakikalık enstrümantal parça “Abusey Junction” ile yaptı. YouTube’da 20 milyondan fazla dinlenen parça, 2019 Worldwide Ödülleri’nde Yılın Parçası seçildi.
  • Kokoroko 2019 baharında kendi adını taşıyan ilk EP’sini yayınladı. Her grup üyesinin yazım sürecinde yer aldığı dört parçadan oluşan Kokoroko’da, soul ve highlife dokunuşları eşliğinde sıkı, salınımlı ritimler ve parıldayan melodiler dinleyiciyi bekliyor.
  • Afrobeat’in dayanıklılığının ve güçlü mirasının bugün arz ettiği önemi Kokoroko şu cümlelerle dile getiriyor: “Anne babalarımızın neslinde kalmaması gereken bir müzik bu... Harika tınlaması bir yana, köklerini hayatta tutmaya devam etmek de bir o kadar önemli. Çünkü aynı zamanda politik, sosyal ve tarihsel açıdan da büyük önem taşıyan bir müzik.”

Bunlar da ilginizi çekebilir

Bizi Takip Edin
TR EN
Etkinlikleri etiketlere göre filtreleyin
12 AĞU PZT
-
13 AĞU SAL
-
14 AĞU ÇAR
-
15 AĞU PER
-
16 AĞU CUM
-
17 AĞU CMT
-
18 AĞU PAZ
-
19 AĞU PZT
-
20 AĞU SAL
-
21 AĞU ÇAR
-
22 AĞU PER
-
23 AĞU CUM
-
24 AĞU CMT
-
25 AĞU PAZ
-
26 AĞU PZT
-
27 AĞU SAL
-
28 AĞU ÇAR
-
29 AĞU PER
-
30 AĞU CUM
-
31 AĞU CMT
-
01 EYL PAZ
-

Etkinliği takviminize ekleyin

E-Bülten'e üye olun